FAQ – vanliga frågor

FAQ – vanliga frågor gällande Vallreg

Hur loggar jag in?

  • För att logga in första gången, oavsett om du är ny eller gammal medlem, klicka på Logga in i menyn och välj Återställ ditt lösenord. Det här kan se lite olika ut beroende på om du sitter med telefon eller vid datorn.
  • Skriv in ditt medlemsnummer eller din epostadress och klicka på Skicka. Var noga med att ange den epostadress som du skrivit in i systemet tidigare. Inga extra mellanslag före eller efter epostadress eller medlemsnummer.
  • Du bör alldeles strax få ett mail från Vallreg med instruktioner. Om du inte får mailet, kan det bero på flera saker:
    – har du glömt medlemsavgiften för i år? (vanligaste ”felet”)
    – har mailet hamnat i din skräpkorg?
    – har du skrivit in rätt epostadress? (inga extra mellanslag före eller efter)
    – om du har skrivit in ditt medlemsnummer, har du skrivit in rätt nummer? Det ska alltid vara fem siffror. Äldre nummer kan börja med flera nollor, tex 123 blir 00123.
  • Har du provat att skriva in din epostadress istället för medlemsnummer?

Om allt stämmer och du ändå inte får något mail, skriv till vallreg@svak.se så hjälper vi dig.

Varför ser jag inte all information?
Du behöver vara inloggad, se föregående punkt.

Hur anmäler jag till tävling?
För att anmäla dig och din hund till tävling, måste du först lägga till din hund på ditt konto som aktiv hund. Därefter går du in på tävlingar och anmäler, se nedan för detaljerad info.

Hur lägger jag till en hund på mitt konto?

  • gå in på ”mitt konto” och fliken ”redigera personuppgifter”
  • skrolla längst ned till ”aktiva hundar”
  • fyll i namn eller regnr på de hundar du vill lägga till så kommer de upp som förslag. Markera rätt hund och spara
  • Du kan även lägga till andras hundar om du ska sköta någon annans anmälan
  • För att radera hund så markerar du namnet och tar bort texten, spara.

Vad är en tävlingssession?

  • En tävlingssession är ett sammandrag av flera tävlingar i följd tex, 1, 2, 3 eller flera tävlingar under en sammanhållen tid tex 1 dag-, helg- eller veckotävling.
  • Tävlingssessionen kan ha information som är gemensam för alla tävlingarna.
  • Varje tävling i sessionen har en egen sida med information som bara gäller den tävlingen.

Hur anmäler jag?

  • Klicka på toppmenyn tävlingar. Där visas alla framtida tävlingssessioner och de som går att anmäla till har aktiva ”anmäla”-knappar.
  • Tryck på anmäla. Välj hund, spara och betala eller fortsätt med fler anmälningar.
  • När du sparat din anmälan kommer den synas i ”varukorgen”. Du behöver genomföra betalning för att din anmälan ska bli giltig och synas i anmälningslistan.
  • Om du anmäler utan att betala kommer din anmälan inte att synas i anmälningslistan och din anmälan är inte genomförd förrän din betalning är klar.
  • Du kan radera din anmälan i varukorgen innan betalningen är genomförd.

Hur betalar jag?

  • Du betalar din anmälan genom att gå till ”varukorg”. Den blir synlig högst upp på sidan när du har gjort en anmälan (som traditionell näthandel).
  • Klicka på varukorgen och genomför köpet. Du kan välja mellan swish, bankgiro eller kortbetalning.
  • När du genomfört köpet får du ett kvitto på e-post.

Varför kan jag inte anmäla? 

  • Anmälningstiden kan ha gått ut.
  • Du kanske avbrutit din betalning? då ligger din anmälan kvar i varukorgen men den syns inte på tävlingens anmälningslista. Då behöver du klicka på avbryt. Sen kan du betala eller annulera din anmälan i varukorgen.

Hur anmäler jag ett annat ekipage?

  • Om det gäller någon annans hund behöver du först lägga till den hunden på ditt konto (en hund kan vara tillagd på flera konton om den har olika förare).
  • Vid anmälan markerar du och skriver över föreslagen förare. Här är det säkrast skriva medlemsnummer eller e-postadress på den som ska köra eftersom det kan finnas flera personer med samma namn i medlemsregistret. Försäkra dig om att det är rätt person du väljer som förare. Har föraren inte betalt medlemsavgiften går det inte att anmäla.

Hur byter jag förare?

  • Det är inte tillåtet att byta förare.

Varför syns jag inte på anmälningslistan, jag har anmält?

  • Du har sannolikt inte genomfört betalningen av anmälan.
  • Om du avbrutit din anmälan vid tidigare tillfälle kan den ligga kvar i varukorgen. Du behöver klicka på varukorgen och därefter avbryt. Sen kan du gå vidare med din anmälan.
  • Om du betalt anmälan och ändå inte syns, kontakta arrangören.

Vad är efteranmälan?

  • Alla anmälningar som kommer in mindre än 2 veckor före tävlingsdagen betraktas som efteranmälda. Det är alltså inte säkert att den sista anmälningsdag som står på Vallreg är inom ordinarie tid. Efteranmälda ska starta först enligt reglerna. Har du flera hundar får du tillräckligt många starter emellan för att det ska vara rimligt att hinna. Det kan tex bli nr 1 och 5 om man har två hundar.
  • Om tävlingen inte ser ut att bli full så kan man efteranmäla sig fram till 3 dagar innan tävlingsdagen.
  • Arrangören ändrar sista anmälningsdag i Vallreg så att det går att efteranmäla.
  • Om tävlingen är fullbokad 3 dagar före tävlingsdag är det upp till arrangören att erbjuda efteranmälan om vakanta platser uppstår.

Hur stryker jag mig?

  • Du kontaktar arrangören.
  • Eftersom betalning är genomförd kan du inte stryka dig genom Vallreg (som förr), oavsett om anmälningstiden gått ut eller inte.
  • Om du ångrar din anmälan innan du fullföljt din betalning så kan du radera den i varukorgen.

Hur gör jag om jag ångrar min anmälan innan anmälningstiden är slut?

  • Du kontaktar arrangören och meddelar din strykning.
  • Din tävlingsavgift hamnar på din Vallregkredit som syns på ditt konto. Vallregkrediten kan utnyttjas efter att tävlingssessionen är genomförd.

Hur får jag återbetalning? Vad är vallregkredit?

  • Har du rätt till återbetalning så hamnar ditt tillgodo automatiskt på din Vallregkredit när tävlingssessionen är genomförd och bokförd av SVAKs kassör. Det tar därmed någon vecka efter avslutad tävling innan du kan använda ditt tillgodo.
  • Vallregkrediten syns på ”mitt konto” under fliken Visa. Den kan du utnyttja vid framtida anmälningar. Den kommer automatiskt upp som valmöjlighet när du ska betala i kassan.
  • När du har en Vallregkredit aktiverad så dyker ”Begär fysisk återbetalning” upp i menyn på ditt konto. Det är önskvärt att medlemmarna i första hand använder vallregkrediten istället för återbetalning, detta för att avlasta SVAKs kassör.

Tar det längre tid att få återbetalning nu än med gamla Vallreg?

  • Nej, i de flesta fall kommer det gå snabbare att kunna använda sin vallregkredit än det gjorde förr att få återbetalning.

Varför syns inte min återbetalning på min Vallregkredit?

  • Sannolikt är tävlingssessionen inte avslutad och bokförd i systemet. Har det gått en tid efter att tävlingssessionen kördes så kan du kontakta arrangören.

Varför ser jag inte förare på startlistan?

  • Du är sannolikt inte inloggad.
  • Du måste vara medlem och inloggad för att se förare och annan medlemsinfo.

Hur skriver jag ut startlista?

  • Högerklicka på startlistan och välj skriv ut. (En pdf-version ligger på önskelistan)

Var hittar jag tävlingsregler?

Vad är tävlingsanvisningar?

  • Tävlingsanvisningar uppdateras årligen av SVAKs Tävlingskommitté och är ett komplement till reglerna. Som tävlande förväntas du känna till både regler och tävlingsanvisningar.


Jag bor i ett annat land, hur anmäler jag mig?

  • Om din hund inte finns i Vallreg så mailar du stamtavla till vallreg@svak.se så lägger vi in den.
  • Maila din postadress, mobilnummer, email och klubbtillhörighet till vallreg@svak.se
  • När det är klart kan du logga in på vallreg.se och anmäla dig. Första gången måste du skapa ett lösenord, se högst upp här på sidan för instruktioner.

Hur skriver jag ut medlemslista?

  • Gå in på din klubb, välj klubbmedlemmar. Skrolla längst ned och klicka på den lilla orange XLSX-symbolen så får du upp en excelfil. Ett ljusgrönt fält dyker upp med länk till din fil. Ladda ned och öppna den (den öppnas inte automatiskt).

Var hittar jag uppfödarlista?

Hur skickar jag massmail?

  • Se utskrifter i XLSX ovan. I vissa listor finns en kolumn för email som du kan kopiera och klistra in i ett massmail. Tänk på att lägga adresserna som dolda när du skickar till många mottagare. Funktionen är under utveckling och finns inte fullt ut ännu.

Var hittar jag valpförmedling?

  • Den finns på vår hemsida SVAK.se

Var hittar jag veterinärdata om hundars släktingar?

  • Det finns under huvudmenyn ”hundar”. Sök en hund, klicka på släktingar.

Öppna och ladda ner FAQ i pdf format

Har du fler frågor? maila oss!

support: vallreg@svak.se

Uppdaterat 23-10-21